Konsultacje z Ulfem Möllerem w Cichoń Dressage

Relacja Gosi
20.08.2017

W dniach 19-20 sierpnia 2017 r. w ośrodku Cichoń Dressage w Radzionkowie odbyły się konsultacje z Ulfem Möllerem. Dzięki uprzejmości organizatorów to niezwykłe szkolenie było otwarte dla publiczności ze szczególnym uwzględnieniem sędziów. Prowadzący współpracował zarówno z jeźdźcami, jak i z publicznością, a szczególnie z sędziami i był bardzo otwarty na wszelkie pytania i dyskusje. Treningi były bardzo merytoryczne i skoncentrowane – można powiedzieć, że bardzo intensywne. Mieliśmy okazję obejrzeć całe lub częściowe przejazdy testów dla młodych koni oraz naprawdę dobre konie od cztero- do sześciolatków i obserwować pracę na różnych poziomach wyszkolenia.



Na FB Cichoń Dressage można przeczytać, że "Ulf Möller to jeden z najlepszych specjalistów od młodych koni, nie tylko w Niemczech, ale także w Europie. Przez pewien czas był studentem weterynarii, ale ten lekarski surdut był nieco za ciasny dla niego i został jednym z lepszych jeźdźców aukcyjnych w Zw. Hanowerskim (Verden). Jako 36 letni zawodnik rozpoczął pracę dla najsłynniejszej pary biznesowej w końskim świecie, czyli Paula Schockemohle i Ulricha Kasselmanna na rzecz słynnej aukcji PSI (Performance Sales International), ale także promocji ich ogierów. Pracował tam przez 19 lat i 'dokłusował' do tytułu Sales Managera. U Kasselmanna także startował i został okrzyknięty specjalistą od młodych koni. Wygrał 2 razy MSMK (Sandro Hit - 1999, Don Davidoff - 2002), a Amidou, Placido i Sir Donnerhall zdobyły pod nim srebro lub brąz na tych zawodach, 7 razy wygrał Bundeschampionat.

Jak określił go Chris Hector (The Horse Magazine), Ulf Möller jest jednym z pierwszych specjalistów od koni ujeżdżeniowych nowego rozdania.

W 2011 Ulf zrezygnował z czynnej jazdy. Jego rolą w duńskim teamie A. Helgstranda jest zbudowanie rynku dla tej stajni - ale w USA (tam wciąż płacą bardzo dobrze, chociaż mają też wielkie oczekiwania), a poprzez swoje lata pracy na rzecz PSI ma kontakty ogromne."


A o co w ogóle chodzi z młodymi końmi ? Konkursy dla młodych koni w ujeżdżeniu sędziuje się inaczej niż zwykłe. Ocenie nie podlegają poszczególne ruchy, ale jest pięć ocen ogólnych: chody (stęp, kłus, galop), posłuszeństwo oraz przydatność do ujeżdżenia. Maksymalnie koń może uzyskać 50 pkt. Ilość uzyskanych punktów dzieli się 5 i jest to wynik końcowy. Podając wynik komisja sędziowska komentuje również przejazd, wskazując elementy poprawne oraz wymagające dopracowania.

„Najważniejszym kryterium jest ocena uzdolnień konia jako przyszłego konia ujeżdżeniowego. Celem jest znalezienie koni z elastycznymi naturalnymi chodami, trenowanymi w prawidłowy sposób adekwatnie do ich wieku, które potrafią osiągać wyższe poziomy ujeżdżenia. Po obejrzeniu przejazdu komisja sędziowska podaje ocenę oraz dodaje komentarz do oceny. Ocena jest wynikiem konsultacji sędziów wspólnie oceniających przejazd z pozycji C. Oceny od 0 do 10, z dokładnością do 0,1.

Konie 4-letnie:

Konie powinny wykazać swobodę, regularność, dążność do ruchu naprzód, wyraźny rytm, rozluźnienie psychiczne i fizyczne, a także akceptację kiełzna z nosem przed linią pionu, przy naturalnie zaokrąglonej i lekko uniesionej szyi, z wyraźnie zaznaczoną pracą grzbietu.
[MA: konie czteroletnie prezentują się w chodach roboczych oraz w wydłużeniach wykroku w kłusie i galopie. W programie jest też żucie z ręki].
1. Kłus (takt, rozluźnienie, gibkość, rozluźnienie grzbietu, stopień zgięcia stawów kończyny tylnej)
2. Stęp (takt, zrelaksowanie, aktywność, krycie terenu)
3. Galop (takt, zrelaksowanie, gibkość, naturalna równowaga, wyniosłość, stopień zgięcia stawów kończyny tylnej)
4. Podporządkowanie się woli jeźdźca (Kontakt, wyprostowanie, posłuszeństwo, wrażliwość na pomoce jeźdźca)
5. Perspektywa/ Potencjał do ujeżdżenia (Potencjał młodego konia ujeżdżeniowego, stopień wyszkolenia zgodny ze skalą treningową odpowiednią do wieku)

Konie 5–letnie:

Wymagania tak jak dla koni 4 - letnich, oczekiwana jest lepsza równowaga, zaznaczone zaangażowanie zadu, wyraźniejsze zgięcie i ustawienie na obie strony – początek prostowania, wstęp do rozwijania siły pchającej (zwiększony impuls, a także wyrobienie większej równowagi i przepuszczalności), postawienie na pomoce, elastyczność, giętkość boczna;
[MA: w tej klasie dochodzi kłus zebrany, kontrgalop, zwykła zmiana nogi, kłus i galop pośredni, cofanie oraz zwrot na zadzie].
1. Kłus(takt, gibkość, elastyczność, impuls - dążność do ruchu naprzód, rozluźnienie grzbietu, krycie przestrzeni, chęć do zebrania)
2. Stęp (takt, zrelaksowanie, aktywność, krycie przestrzeni)
3. Galop (takt, gibkość, elastyczność, naturalna równowaga (samoniesienie), impuls, chęć do zebrania, krycie przestrzeni, wyniosłość (uphill)
4. Podporządkowanie się woli jeźdźca (Jakość treningu oceniana na podstawie „skali szkoleniowej” (zrelaksowanie, kontakt, wyprostowanie). Posłuszeństwo, włączając wszystkie ruchy. Przejścia.
5. Perspekrywa/ Potencjał ujeżdżeniowy (Potencjał jako przyszłego konia ujeżdżeniowego, zdolność do zebrania i przejęcia ciężaru na zad

Konie 6-letnie:

Oprócz sprostania wymaganiom jak dla koni 5-letnich powinny wykazać się zwiększonym stopniem zebrania, równowagi w ustawieniu i jej utrzymaniem, widocznym samoniesieniem i przepuszczalnością
[MA: w tej klasie dochodzi łopatka do wewnątrz, ciąg w kłusie, lotna zmiana nogi, galop i stęp zebrany, chody wyciągnięte, półpiruety w stępie]
1. Kłus (takt, gibkość, elastyczność, impuls - dążność do ruchu naprzód, rozluźnienie grzbietu, krycie przestrzeni, umiejętność zebrania)
2. Stęp (takt, zrelaksowanie, aktywność, krycie przestrzeni)
3. Galop (takt, gibkość, elastyczność, naturalna równowaga (samoniesienie), Impuls, umiejętność zebrania, krycie przestrzeni, wyniosłość (uphill)
4. Podporządkowanie się woli jeźdźca (Jakość treningu oceniana na podstawie „skali szkoleniowej” (zrelaksowanie, kontakt, wyprostowanie). Posłuszeństwo, włączając wszystkie ruchy. Przejścia.
5. Perspektywa/Potencjał ujeżdżeniowy. Potencjał jako przyszłego konia ujeżdżeniowego, zdolność do zebrania i przejęcia ciężaru na zad.”


A jak było na szkoleniu ? To była duża dawka wiedzy i w moim przypadku rzuciła bardzo dużo światła na sposób patrzenia na młode konie. Ale bardzo też cieszę się z możliwości usystematyzowania wiedzy szkoleniowej i wysłuchania co profesjonalista myśli o tej czy innej sprawie ! Plus możliwość obejrzenia na żywo takich gwiazd jak Casablanca lub Zanzier !

Plan konsultacji był następujący:



(w niedziele doszła jeszcze Casablanca pod Mateuszem Cichoniem)

Zmotywowana przez Tomka postanowiłam robić szczegółowe notatki przy każdym z jeźdźców i tak wyłonił się z tego obraz elementów, na które trener zwracał szczególną uwagę.

We wszystkich grupach wiekowych Trener dbał o to, aby narożniki były bardzo poprawnie wyjeżdżane (jako ćwierć wolty) oraz aby koń znajdował się w pełni pod kontrolą jeźdźca. W razie napotkania trudności zalecał mocne ustawienie, wręcz zgięcie szyi do wewnątrz oraz użycie kłusa ćwiczebnego, aby wzmocnić oddziaływanie jeźdźca na konia. Zgięcie szyi było równoważone zewnętrzną łydką, gdzie trener pilnował, aby koń nie uciekał przez zewnętrzna łopatkę. Przestrzegał jeźdźców przed wstrzymywaniem koni. Sposobem na uciekające konie był wjazd na koło. W końcu chodzi nam o to, aby koń miał chęć do ruchu naprzód. Zalecał, aby nie przesadzać z reakcjami i nie karać za pomniejsze błędy (np. chwilowe spłoszenie), zamiast tego zgiąć i zachęcić do ruchu naprzód.

Bardzo dużo uwagi trener poświęcał właściwemu kontaktowi oraz przekazywaniu sygnału koniom w sposób zero-jedynkowy. Koń robi coś dobrze: jeździec siedzi zrelaksowany. Koń robi coś źle: jeździec stosuje presje wobec konia wzmacniając użycie wszystkich pomocy aż do uzyskania pożądanego efektu. Szczególnie w przypadku 4-letnich koni, gdzie pomoce dosiadu i łydek są jeszcze nieprzyswojone. Wielokrotnie powtarzał, że to, co się zabierze wewnętrzną wodzą, należy oddać zewnętrzną, stosując tu porównanie do kierownicy rowerowej. Trener przestrzegał także przed pułapką, gdy konie zanadto się chowają za wędzidło. Wielu jeźdźców w tej sytuacji odpuszcza wodze, a koń to odbiera jako nagrodę. Trener sugerował, aby w takiej sytuacji również wzmocnić kontakt aby koń poszukał innego rozwiązania i jak tylko wyjdzie do góry, to wtedy dopiero odpuścić presję.



Trener zwracał też uwagę na nadużywanie pomocy i przestrzegał przed szumem komunikacyjnym, który szczególnie młodym koniom utrudnia zrozumienie intencji jeźdźca. Zwracał uwagę, że trening to: próbowanie, popełnianie błędów i nauka. Należy pozwolić koniowi popełniać błędy i dać szanse na poprawę. Wtedy uczą się skuteczniej. W praktyce należy konia poprosić o wykonanie danego ćwiczenia i pozwolić mu na podjęcie decyzji. Jeśli konia decyzja jest nie po naszej myśli, próbujemy ponownie aż koń wykona to o co tam chodziło.

Wielokrotnie padały komentarze uświadamiające, że każdy ruch i ingerencja w pysk konia jest jednocześnie sygnałem dla konia: zwolnij. Należy tą reakcję odpowiednio równoważyć pomocami aktywizującymi. W przypadku 'trudnych' miejsc należy niedopuszczać aby tam koń przechodził do niższego chodu lub wręcz się zatrzymywał. Należy utrzymać kontakt oraz zgięcie i stopniowo przejechać przez 'trudny obszar' – jeśli kłusem, to ćwiczebnym.

Przy koniach sześcioletnich, gdzie dochodzi większość chodów zebranych, trener zwracał szczególnie uwagę na to, aby koń podążał za ciężarem jeźdźca. W przeciwieństwie do ustępowania od łydki, gdzie koń od ciężaru ucieka i w związku z tym Trener tego ćwiczenia raczej nie używa. Natomiast bardzo często było w użyciu ćwiczenie 'łopatka do wewnątrz' oraz 'zad do wewnątrz'.



Złote myśli trenera:

* Feel the mouth (czuj pysk konia),
* Keep horse in front of your aids (utrzymuj konia przed pomocami),
* In walk follow the horse with you hand (podążaj ręką za ruchem konia w stępie),
* Every canter stride collect and light (w każdej fule zbieraj – ruch w góre i popuść – ruch w dół),
* Bend: Inside hand and outside leg (Zgięcie: wewnętrzna wodza, zewnętrzna łydka),
* Get organized (przygotuj się np. do przejścia).

Pytania i odpowiedzi:

P: Dlaczego należy w galopie prowadzać konia lekko łopatką do wewnątrz ?
O: Bez tego ustawienia wewnętrzna noga konia je zbytnio obciążona. Chodzi o to aby wyrównać ciężar na obydwu nogach i dzięki temu poprawić obszerność galopu.

P: Czy użycie czarnej wodzy ma sens w szkoleniu konia ?
O: Czarna wodza jest pomocna w przypadku uciekających, walczących koni. Pomaga wzmocnić pomoce jeźdźca dzięki ograniczeniu ruchowi głowy np. dębowanie, ucieczka przy lotnych zmianach, ale nie pomoże w uzyskaniu prawidłowego kontaktu.

P: Co to jest zebranie ?
O: Zebranie oznacza, że ruch staję się krótszy i bardziej aktywny, ale nigdy wolniejszy.

P: Co zrobić gdy koń niesie głowę zbyt wysoko ?
O: Wzmocnić presję ze wszystkich pomocy oraz podnieść ręce.

Ciekawe ćwiczenia:

* Lotna zmiana nogi: Wariant 1 próba zmiany, Wariant 2 powrót na ścianę bez zmiany;



* Poprawa płaskiej zmiany nogi: galop zebrany i fule przed zmiany pośredni;
* Poprawa impulsu w ciągu w kłusie: wjazd na przekątna kłusem pośrednim i od X ciąg.

Na koniec chciałam też wspomnieć o organizacji samego szkolenia: bardzo profesjonalnie przygotowane. Wszyscy uczestnicy dostali materiały oraz notesy. Organizator zadbał również o przyziemne potrzeby uczestników, jak zimne i ciepłe napoje, przekąski oraz lunch. Well done ! I czekam z niecierpliwością na kolejne szkolenie, które ma obejmować konie małej rundy i grand prix















































źródła:

http://pzhk.pl/wp-content/uploads/MPMK_2017_regulamin_ujezdzenie.pdf
https://www.facebook.com/pg/CichonDressage
https://www.facebook.com/events/1343220825774798/permalink/1417688691661344



(C) Pumcia